KDU.breadcrumbs.homenews Nejen o udržitelném financování médií veřejné služby
Zpět

Nejen o udržitelném financování médií veřejné služby

Přidáno 13. 4. 2023
Ilustrační foto
Česká televize a Český rozhlas. Dvě české značky s dlouhou historií, dvě česká veřejnoprávní média s velkým vlivem a dopadem na veřejnou diskusi v naší zemi. O tom, jak zajistit udržitelnost jejich financování, když se koncesionářské poplatky již 15 let nezvyšovaly a mají tak už méně než poloviční hodnotu, ale i jakou roli by měla hrát veřejnoprávní média v Česku, jak jsou kvalitní ve srovnání se zahraničními kolegyněmi a také o rizicích přílišného aktivismu některých novinářů a některých pořadů diskutovali účastníci kulatého stolu, který 12. dubna uspořádala za předsednictví poslance Šimona Hellera odborná komise KDU-ČSL pro kulturu a média. Akce se konala v rámci Ideové a programové debaty naší strany.
 
Do diskuse se osobně zapojily naprosté špičky tuzemského mediálního oboru – generální ředitel České televize Petr Dvořák, generální ředitel Českého rozhlas René Zavoral, předseda Rady České televize Karel Novák, člen Rady Českého rozhlasu a renomovaný historik Jaroslav Šebek, známý mediální analytik a novinář Filip Rožánek a stanovisko KDU-ČSL přednesl Jaromír Talíř, který se jako někdejší ministr kultury podílel na výrazném utváření mediálního prostředí v Česku.

Obě veřejnoprávní média bojují s nedostatkem financí, reálná hodnota koncesionářských poplatků spadla vzhledem k inflaci během 15 let na méně než polovinu a ČT i ČRo tak hospodaří s reálně o třetinu menšími příjmy, i když šíře služeb včetně nových kanálů je výrazně rozšířena, což třeba už v příštím roce může znamenat vážné problémy ve fungování obou médií, protože rezervy už byly vyčerpány a možnosti zefektivňování provozu do značné míry též.

Právě vyřešení současné neudržitelné situace veřejnoprávních médiích patří mezi naprosté priority KDU-ČSL, o financování se intenzivně jedná a již brzy bude představeno koaliční řešení.
 
Jinak Česká televize i Český rozhlas si i nadále drží velmi dobrý novinářský standard a oceňují to i diváci a posluchači. Například Český rozhlas 1 je znovu nejposlouchanější stanicí v Česku vůbec, což je s ohledem na její zpravodajský charakter v Evropě unikátní.